Moje najlepsze lektury w 2021 roku

Na mojej czytelniczej liście książek przeczytanych w 2021 roku znalazło się czterdzieści pozycji. To nie jest mój najlepszy wynik. Jednocześnie, muszę przyznać, że udało mi się przeczytać wiele wyjątkowych książek, które na długo zostaną w mojej pamięci. W tym roku dużo uwagi poświęciłam na lektury o rozwoju osobistym, samopoznaniu, ale też przeczytałam kilka reportaży, sporo powieści i książek popularnonaukowych. Przedstawię Wam kilka tytułów, po które naprawdę warto sięgnąć. Może, któraś z moich propozycji zainspiruje Was do rozpoczęcia sezonu czytelniczego w roku 2022.
 
1. Na rynku wydawniczym mamy obecnie spory wybór poradników i przewodników o samorozwoju, asertywności czy relacjach międzyludzkich. Wszystkie one dostarczają nam fachowej wiedzy i kształtują umiejętności, jak lepiej radzić sobie w życiu. Jednak szczególnie  polecam publikację Alexandry Reinwarth "Pieprzyć to!". To naprawdę świetnie napisana książka. Pochłonęłam ją w jedno popołudnie, ale to rodzaj literatury, który dobrze jest mieć na półce obok siebie. Napisana jest lekko, przekonująco i z humorem. Czytaj dalej

2. Książka dr Renee Engeln pt. "Obsesja piękna. Jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety" porusza niezwykle istotny problem współczesnego świata. Obecnie, jak nigdy wcześniej, kultura popularna wywiera przeogromny wpływ na postrzeganie samej siebie przez kobiety. Narzucone, nierealistyczne kanony piękna często prowadzą do braku akceptacji u kobiet. Wpływają na każdy aspekt naszego życia, niezależnie ile mamy lat, jakie wykształcenie i z jakich środowisk się wywodzimy. To straszne, na co kobiety  są narażone we współczesnym świecie.  Renee Engeln przez prawie dwadzieścia lat prowadziła zajęcia z zakresu psychologii kobiet na Uniwersytecie Northwestern. Przez wiele lat prowadziła badania na temat zmagań dziewcząt i kobiet z pojęciem piękna i postrzeganiem własnego ciała. Zebrane materiały z badań, własne doświadczenie z pracy zawodowej oraz historie kobiet, walczących z obsesją piękna, stanowią kwintesencję tej książki. Czytaj dalej
 
3. Po ogromnym sukcesie "Czułej przewodniczki" Natalii De Barbaro zrobiłam przegląd publikacji o podobnej tematyce i tak właśnie trafiłam na Glennon Doyle i jej książkę "Nieposkromiona". Początkowo podeszłam z pewnym dystansem do tej publikacji, ale w toku czytania zaczęłam odnajdywać tam bogactwo emocji, wiedzy, doświadczenia i mądrości, której jedna kobieta może przekazać drugiej. Czytaj dalej 
 
4.  "Dziewczyna, kobieta, inna". Tak niezwykłej książki dawno nie czytałam. Uważam, że jest to lektura obowiązkowa dla każdej kobiety, niezależnie od wieku, statusu społecznego i materialnego, pochodzenia, wyznania, orientacji seksualnej czy koloru skóry. To tematyka ponadczasowa i ponad podziałami. Urzekła mnie i poruszyła do głębi.  I choć wywarła na mnie tak silne wrażenie, nie przychodzi mi łatwo o niej napisać. Autorka przedstawia nam dwanaście niezwykłych kobiet, pochodzących z rożnych środowisk, wykonujących różne zawody, które różni w życiu nieraz bardzo wiele. Czytaj dalej
 
5. Dla wszystkich osób, które borykają z rozmaitymi przeciwnościami losu, ta książka jest odpowiednią lekturą. Rick Hanson - neuropsycholog, nauczyciel i wykładowca, jest autorem wielu poradników, w tym bestsellera pt. "Szczęśliwy mózg". W najnowszej publikacji zatytułowanej "Rezyliencja - jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia" podpowiada nam jak wyjść z każdej trudnej sytuacji i radzić sobie z wyzwaniami. Z tej książki dowiemy się czym jest rezyliencja? oraz jak można rozwijać swoje kompetencje dla osiągnięcia wewnętrznej siły i szczęścia. Czytaj dalej
 
6. "27 śmierci Toby'ego Obeda" to debiut książkowy Joanny Gierak-Onoszko i owoc dwóch lat spędzonych w Kanadzie. Jednakże temat, który autorka porusza w tej publikacji szarpie i wstrząsa czytelnikiem. To temat po który, ja osobiście sięgam niechętnie. Po takiej lekturze nie da się spać, nie da się zapomnieć. Można w jednym zdaniu streścić o czym jest ten reportaż. Joanna Gierak-Onoszko opowiada nam historię sprzed ponad stu lat, o tym jak indiańskie, inuickie i metyskie dzieci były odbierane rodzicom i umieszczane w katolickich szkołach z internatem. Czytaj dalej
 
7.  Piekło polskich rodzin, przemoc domowa, rodzinne tabu, ubóstwo, głód, agresja, nałogi, bezduszność, wstyd i poniżenie - takie słowa przychodzą mi na myśl, gdy piszę o książce Pawła Piotra Reszki. "Białe płatki, złoty środek: historie rodzinne" to zbiór reportaży, które powstawały na przestrzeni kilku lat (2011-2020) i były publikowane na łamach "Dużego Formatu". W swojej najnowszej książce Paweł Piotr Reszka zagląda do polskich domów. Wydobywa na światło dzienne historie utkane z wywiadów, materiałów archiwalnych, doniesień prasowych, akt sądowych i zeznań świadków. Są w tej książce opowieści, po których w nocy nie da się spać. Historie, których nie da się zapomnieć, które wracają do mnie, przy najmniej oczekiwanej okazji. Nie zapomnę tej książki nigdy, jej treść osiadła we mnie na stałe. Czytaj dalej
 

Komentarze