Design thinking dla edukatorów

 "Design thinking to filozofia myślenia o potrzebach użytkownika. To działanie, a nie jedynie tworzenie hipotez (...) oraz odwaga powtarzania procesu lub jego części, aby szybko wyłonić rozwiązanie tworzące największą wartość."

Publikacja "Design thinking dla edukatorów" autorstwa Piotra Grocholińskiego, Moniki Just, Małgorzaty Kołodziejczak, Beaty Michalskiej-Dominiak i Agnieszki Michalskiej-Żyły jest profesjonalnym przewodnikiem dla pedagogów działających w obszarze edukacji na wszystkich jej płaszczyznach. Książka powstała na bazie wiedzy z zakresu pedagogiki, zarządzania, psychologii, neurodydaktyki i socjologii. Ma charakter interdyscyplinarny. Metoda design thinking rozumiana jest jako proces twórczego rozwiązywania problemów i projektowania innowacyjnych rozwiązań. Autorzy przygotowali tę publikację jako projekt. Pierwsza część zawiera genezę i definicje design thinking, następnie druga część książki skupia się na praktycznych przykładach i metodyce badań.

"Obecnie uważa się, że design thinking jest metodą i procesem rozwiązywania problemów, a jednocześnie ma wiele wspólnego ze sztuką poszukującą różnorodnych narzędzi - rozwijających wielopłaszczyznowo i wielopoziomowo wszelkie obszary poznawcze i kształtujących osobowość."

Metoda design thinking składa się z pięciu etapów: odkrywania, definiowania wyzwania, tworzenia rozwiązania, testowania i wdrożenia. W książce znajdziecie wskazówki, jak krok po kroku zastosować metodę design thinking w edukacji. Każdy z pięciu etapów jest opisany, wyjaśniony i wzbogacony o konkretne narzędzia i praktyczne przykłady działania. To pozwala na pełne zrozumienie tematyki i możliwość wykorzystania tej metody w codziennej pracy edukacyjnej. Design thinking to również świetne narzędzie do radzenia sobie ze zmianą. Uczy jak elastycznie dostosowywać się do nowych warunków i na nie szybko reagować. Poradnik napisany jest w prosty i zrozumiały sposób. Polecam dla wszystkich związanych w edukacją i szukających nowych rozwiązań w pracy grupowej. 

"Żyjemy obecnie w czasach charakteryzujących się niespotykanym jak dotąd przyśpieszeniem cywilizacyjnym, obejmującym swoim zasięgiem wszystkie sfery życia: społeczną, gospodarczą, technologiczną i polityczną. (...) Proces zmian jest uniwersalny i wieloetapowy. Każdy przez niego przechodzi, niezależni od pełnionej roli i funkcji. To proces naznaczony rożnymi emocjami, których często w pełni nie rozumiemy. W niemalże każdy proces zmiany wpisana jest niepewność, a nawet sytuacja kryzysowa, dlatego warto go dogłębnie poznać, by móc przejść przez niego świadomie i nie zrezygnować w połowie drogi do osiągnięcia ważnego dla nas celu."

Komentarze