Design thinking dla edukatorów
Publikacja "Design thinking dla edukatorów" autorstwa Piotra Grocholińskiego, Moniki Just, Małgorzaty Kołodziejczak, Beaty Michalskiej-Dominiak i Agnieszki Michalskiej-Żyły jest profesjonalnym przewodnikiem dla pedagogów działających w obszarze edukacji na wszystkich jej płaszczyznach. Książka powstała na bazie wiedzy z zakresu pedagogiki, zarządzania, psychologii, neurodydaktyki i socjologii. Ma charakter interdyscyplinarny. Metoda design thinking rozumiana jest jako proces twórczego rozwiązywania problemów i projektowania innowacyjnych rozwiązań. Autorzy przygotowali tę publikację jako projekt. Pierwsza część zawiera genezę i definicje design thinking, następnie druga część książki skupia się na praktycznych przykładach i metodyce badań.
"Obecnie uważa się, że design thinking jest metodą i procesem rozwiązywania problemów, a jednocześnie ma wiele wspólnego ze sztuką poszukującą różnorodnych narzędzi - rozwijających wielopłaszczyznowo i wielopoziomowo wszelkie obszary poznawcze i kształtujących osobowość."
Metoda design thinking składa się z pięciu etapów: odkrywania, definiowania wyzwania, tworzenia rozwiązania, testowania i wdrożenia. W książce znajdziecie wskazówki, jak krok po kroku zastosować metodę design thinking w edukacji. Każdy z pięciu etapów jest opisany, wyjaśniony i wzbogacony o konkretne narzędzia i praktyczne przykłady działania. To pozwala na pełne zrozumienie tematyki i możliwość wykorzystania tej metody w codziennej pracy edukacyjnej. Design thinking to również świetne narzędzie do radzenia sobie ze zmianą. Uczy jak elastycznie dostosowywać się do nowych warunków i na nie szybko reagować. Poradnik napisany jest w prosty i zrozumiały sposób. Polecam dla wszystkich związanych w edukacją i szukających nowych rozwiązań w pracy grupowej.
"Żyjemy obecnie w czasach charakteryzujących się niespotykanym jak dotąd przyśpieszeniem cywilizacyjnym, obejmującym swoim zasięgiem wszystkie sfery życia: społeczną, gospodarczą, technologiczną i polityczną. (...) Proces zmian jest uniwersalny i wieloetapowy. Każdy przez niego przechodzi, niezależni od pełnionej roli i funkcji. To proces naznaczony rożnymi emocjami, których często w pełni nie rozumiemy. W niemalże każdy proces zmiany wpisana jest niepewność, a nawet sytuacja kryzysowa, dlatego warto go dogłębnie poznać, by móc przejść przez niego świadomie i nie zrezygnować w połowie drogi do osiągnięcia ważnego dla nas celu."
Komentarze
Prześlij komentarz