Design Thinking w bibliotece

"Design thinking to usystematyzowane podejście do tworzenia innowacyjnych, niestandardowych rozwiązań, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników."
dr Sylwia Wrona


Design thinking (myślenie projektowe) jest metodą twórczego rozwiązywania problemów. Celem tej metody jest kreowanie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań, stworzenie nowych, innowacyjnych usług lub procesów poprzez określenie prawdziwych potrzeb pojedynczego użytkownika. Design thinking ma swoje początki w latach 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych i na początku koncentrowało się na projektowaniu przedmiotów. Z czasem design thinking poszerzyło swoje zastosowanie  w innych dziedzinach, takich jak biznes, nauka czy edukacja. Design thinking jest procesem składającym się z pięciu głównych etapów, do których zaliczają się: empatia, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, wizualizacja wyobrażeń i testowanie. 

Wykorzystanie design thinking w bibliotece może przynieść realne korzyści, skupiając się przede wszystkim na oczekiwaniach użytkowników. Orientacja na użytkownika wymaga od nas odłożenia na bok swoich założeń i przyzwyczajeń. To pozwoli nam zebrać nowe informacje, stworzyć profil odbiorcy naszych usług i w możliwie najlepszy sposób określić jego oczekiwania. Wykorzystując kreatywność i współpracę można szukać nowych, nieoczywistych rozwiązań w pracy bibliotecznej. Metoda design thinking uczy nas twórczego rozwiązywania problemów, myślenia projektowego, kreatywności, planowania i realizacji celów oraz pracy zespołowej. Design Thinking wspiera rozwój innowacji. Poniżej zamieszczam materiały, które pozwolą Wam bliżej przyjrzeć się tej metodzie. Zapraszam do korzystania.

Komentarze