Jak opowiadać dobre historie?

„Jesteśmy ulepieni z historii. Od naskalnych malowideł, przez bajki i legendy, aż do wielkich epopei i zwykłych anegdot – towarzyszą nam ciągle.”

Piotr Bucki - szkoleniowiec, coach, wykładowca, nauczyciel i autor wielu publikacji - jest specjalistą z zakresu szeroko pojętej komunikacji międzyludzkiej. W swojej pracy stawia na kształtowanie i doskonalenie kompetencji miękkich. W tę tematykę wpisuje się również storytelling. Dla wszystkich, który interesują się tym zagadnieniem, Piotr Bucki opracował zestaw 38 kart szkoleniowych, zatytułowanych "Jak opowiadać dobre historie? Storytelling (nie tylko) dla biznesu". Fiszki zawierają użyteczną wiedzę i praktyczne ćwiczenia, którą pomogą od razu tę wiedzę wykorzystać. Opierając się na badaniach neurobiologa z Uniwersytetu Princeton, profesora Uri Hassona, który wykazał, że mózgi opowiadającego historię i jego słuchacza synchronizują się, Piotr Bucki udowadnia, że storytelling ma kluczowe znaczenie w komunikacji. 

"Dzięki historiom mózg może lepiej "zobaczyć" treść. Dzięki temu łatwiej ją przetwarza i zapamiętuje. Każda historia tworzy konkretny, zrozumiały obraz."

Storytelling to nie bajanie, tylko technika, którą można z powodzeniem wykorzystać podczas wystąpień i prezentacji, szkoleń, spotkań zawodowych. Storytelling można również wykorzystać w codziennym życiu jako sposób inspirowania i motywowania innych ludzi. Opowiadanie historii bowiem ma tę zaletę, że skupia uwagę naszego odbiorcy, ale oczywiście, ważne jest by opowiedziana historia była dobra. 

Co to oznacza?

Historia musi być prosta. Ta prostota dotyczy języka, narracji i chronologii oraz sekwencji zdarzeń. Ponadto historia powinna być zaskakująca i wiarygodna. Ponadto historia powinna być konkretna – czyli mieć konkretny cel i przebieg. Dobra historia powinna jest mieszanką emocji: śmiechu, smutku, lęku i wzruszenia. Emocje w historii świetnie skupiają uwagę. Opowieść musi być sekwencyjna – chodzi o to, by wydarzenia układały się w logiczny ciąg.

"W każdej historii musi być jeden bohater, za którego trzymamy kciuki."

Kluczowym elementem dobrej historii jest jej bohater. Piotr Bucki wymienia kolejne składowe opowieści, takie jak motywacja bohatera oraz konflikt, przez który rozumiemy przeszkody i wyzwania. Istotnym elementem dobrej historii jest przeciwnik naszego bohatera, silny oponent. W opowieści musi również nastąpić moment przełomowy, chwila, w której wszystko się zmienia w życiu bohatera. 

"Moment przełomowy w historii to ten, w którym decydujemy, że chcemy "ruszyć w drogę", chwila, w której nagle runął nam świat, czy  też wiadomość po latach, która wszystko zmienia. I albo bohater spada w przepaść, albo zaczyna się wspinać na szczyt, albo po prostu mu się nie udaje."

Piotr Bucki prowadzi nas krok po kroku przez kolejne elementy składowe storytellingu. Prezentuje kilka typów historii, które się zawsze sprawdzają. Jest to między innymi historia osobista, historia dotycząca własnej tożsamości, wyznawanych wartości oraz opowieść motywacyjna. Na koniec autor doradza jak zbierać materiały i budować warsztat storytellera. Każdego, kto planuje rozpocząć przygodę ze storytellingiem, zachęcam do sięgnięcia po publikacje Piotra Buckiego. Karty szkoleniowe przygotowane przez niego są świetnym i praktycznym narzędziem do zbudowania własnego warsztatu pracy i wprowadzenia elementów storytellingu do własnej działalności i pracy zawodowej. 

Komentarze